Lockheed Jetstar, u ozbrojených složek USA označený C-140, je malý čtyřmotorový dopravní letoun, vyráběný od počátku 60. do 70. let 20. století. Letoun byl vyvinut jako soukromá aktivita firmy Lockheed, avšak s ohledem na očekávané vojenské využití. Když z armádní zakázky později sešlo kvůli škrtům v rozpočtu, Lockheed se rozhodl vývoj dokončit a stroj nabídnout na civilním trhu.
Prototyp byl osazen dvojicí britských motorů Bristol Siddeley Orpheus, avšak když sešlo z jejich licenční výroby v USA, byla jako pohonná jednotka zvolena čtveřice motorů Pratt&Whitney JT12, které pak byly montovány i na sériové letouny. Počátkem 70. let došlo ke zpřísnění hlukových předpisů a ke zvýšení požadavků na ekonomiku provozu, což vedlo k instalaci úspornějších a méně hlučných motorů Garrett AiResearch TFE731. Přestavba byla natolik úspěšná, že bylo vyrobeno dalších 40 kusů. Celkem bylo vyrobeno 204 kusů letounů řady Jetstar, z tohoto počtu bylo 16 kusů převzato USAF a používáno v kurýrní, osobní i salonní dopravě.
Model
První nakouknutí do krabičky ukazuje dostatečně čisté a jemné díly s negativním vyznačením paneláže. Také drobné díly jako např. podvozky se zdají být v pořádku jak rozměrově, tak tvarově.
Obtisky nabízejí pouze jednu verzi kamuflovaného stroje, což je dost škoda, protože letouny sloužily i v barvě kovu s oranžovými doplňky, nebo dokonce jako salonní ve zbarvení prezidentské letky USA (tuto variantu nabízí stavebnice VC-140B, nedávno vydaná firmou Roden pod číslem 0324), nemluvě o celé řadě velmi zajímavých civilních zbarvení.
Stavba
Celá stavba je prosta záludností a problematických míst, tmelit je nutno pouze v míře menší než malé, a tak se modelář může realizovat zejména při povrchové úpravě.
Zbarvení a označení
Jsa nespokojen s nabídkou stavebnice, vyrobil jsem si obtisky na stroj používaný Air Force Communications Service.
Celý letoun je v barvě kovu se svítivě oranžovými a černými doplňky. Ke znázornění kovového povrchu jsem použil metalizér Humbrol 27002, oranžové pruhy a doplňky jsou Humbrol 209 a černé Humbrol 33. Celý stroj pak dostal vrstvu čirého lesklého akrylového laku a obtisky vlastní výroby v kombinaci s výsostnými znaky z aršíku firmy Mark.I Models. Pak následovala další vrstva lesklého laku a naopak matný lak na panel proti oslnění před kabinou, čímž jsem stavbu dokončil.
Závěr
Ačkoliv se mi stavba trošku protáhla díky odbíhání k jiným projektům, s výsledkem jsem nakonec spokojen a model doporučuji.